CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, April 15, 2012

:: eyes ::

assalamualaikum:)

berapa lama da ek tak update blog?hurmm,tenet nyer pasal lar ney..habis trgendala semua agenda aku selama ney..geram kowt..
tapi xper laa..biarkan semua kenangan itu trsemat rapi jauh di lubuk hati ini:)haha,gewdikkx~

ouke,enough! kang lari tajuk lak..kali ney just nak share srba skit sal per yang aku tahu..

merah gitu..cun tak:p


::its about eyes::
mungkin ramai yang tak ambil kisah sal mata nie kn..faktanya,mata adalah part yang sangat penting bagi anatomi manusia sebab mata kita brtindak sbagai lensa utama skaligus memainkan peranan yang besar dalam kehidupan seharian manusia.. mata juga adalah organ yang sangat sensitif dan berisiko dijangkiti kuman yang boleh menyebabkan masalah lain sekiranya tidak dijaga dengan betul..menerusi mata juga manusia dapat menggerakkan akal bagi menilai sesuatu sama ada baik ataupun buruk.

aku dan kaca mata..ahaxs!
(jarang kot kuar pkai spec cmnie)

______________________________

sekarang ney berdasarkan pemerhatian aku,ramai sangat yang mnjadikan pemakaian kanta lekap or contact lens tu sbagai satu trend..tak salah,cuma ianya agak bahaya if x digunakan dengan cara yang betul..rata-ratanya ramai dalam kalangan kita yang mndapatkan di pasar2 malam tnpa mengetahui risiko mngambil kanta lekap yang kita sndri tidak tahu tahap keselamatannya..kalau tak kena caranya mata mungkin akan mengalami iritasi,kegatalan,sakit pada mata or mnyebabkn mata kekurangan oksigen(hypoxia).

ney lens solution yg aku guna hari2 toh..
bleh tahan smpai 3 bulan..


so,sebelum mata bermasalah,nie ada beberapa tips untuk mmbersihkan kanta lekap:)

1.    Cuci tangan bersih-bersih dan keringkannya terlebih dahulu sebelum menyentuh kanta lekap.

2.   Gantikan kanta lekap sebaik mata mulai berasa tidak selesa kerana ia menjadi petanda kanta sudah berada dalam keadaan yang tidak   baik untuk membantu penglihatan

3.    Jangan sembarangan memakai larutan pembersih kerana produk pembersih yang tidak tepat dapat membahayakan mata

4.    Sewaktu membersih kanta lekap, gosok dengan hati-hati. Letakkan kanta di telapak tangan  dan usap secara perlahan-lahan

5.  Simpan kanta lekap di tempat penyimpanan khusus yang sedia mengandungi agen pembasmi kuman atau disinfektan 
simpan lens dlm bekas yg bersih..
*aku ada 2..hikhok~


6.   Jangan biarkan mulut botol pembersih tersentuh sebarang permukaan lain atau dibiarkan terbuka untuk menghindari pencemaran.


hurmm aku pun gunakan juga kanta lekap ney...so far ouke larh n aku pakai yg colourless punya jdi xda sapa kot yang perasan..masok bulan ney genap lar stengah tahun aku mnggunakn prhidmatan ncik kanta lekap ney..haha..proud to be..(ntah pa per jer:p )


ermm,ckop smpai d sini jer prkongsian dri dr syidah ..(ek?!  insyallah)


bui bui..



0 Coretan Chumill:

Post a Comment