CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, April 16, 2012

pengalaman mendewasakan aku

assalamualaikum:)

sementara mata masih belum mengantuk,terasa cam nk coret sumtink lak kt blog trsayang nie..sejak akhir2 nie ntah kenapa aku kerap sangat memikirkan  masa depan..mencari tujuan dan hala tuju yg pasti dlm hidup nie..mungkin aku dah mula sedar erti kematangan yang sebenar.yeahh!(~_^)

kata orang,pengalaman adalah guru yang terbaik dalam hidup seseorang,n yes i do accept it!sepanjang hmpir 18 tahun aku hidup d dunia nie bnyak hal yang da aku belajar..dari sekecil2 perkara smpai lar ke tahap aku kena mmbuat kputusan yang sukar..kadangkala tu aku rasa macam nak kmbali ke zaman kanak2 dulu..tak payah pkir segala masalah bagai ney..tapi semua tu mustahil larh:)

but aku terima kitaran hidup manusia ney..everytime i feel down,aku akan sedaya upaya untuk brfikiran positif..mungkin lebih kepada ntuk menyedapkan hati kot..haha,mungkin lar..kalau dulu,stiap kali ada masalah jer aku akan pendam dalam hati tak pun duduk sorang2 then mnangis..yeah,aku memang seorang yg sangat sensitif,aku sedar tu..tapi sekarang aku da tak boleh ambil tindakan yang sama daa or masalah x akan selesai pun..sebagai remaja yg sedang mningkat dewasa nie aku  belajar n mncuba mngubah rentak cara pemikiran  dlm mnyelesaikan masalah..no more cry,but sumtyme i cant..im not strong enough:(

selama nie jugak aku belajar erti hidup dari pengalaman..tak kira yang baik atau buruk semuanya aku jadikan bahan untuk terus maju ke hadapan..kalau boleh aku nak biar hidup aku nie dapat berbakti kepada semua dan diredhaiNya..amin3..5 tahun di mrsm cukup untuk aku belajar hidup berjauhan..berdikari,buat keputusan sndri,uruskan diri but satu yang aku tak dapat,kehidupan sosial dunia sebenar..saat tu aku terfikir,hidup aku memang trjaga selagi aku stay dalam mktab but macam mana idup aku kt luar sana nanti..?boleh ker aku ssuaikn diri?mungkin aku akan mngalami kjutan budaya?*hee,wat trok lak:p

tapi tak per,aku still berfikiran positif mudah2han dipermudahkan urusan di luar sana nanti:)
_______________________________

sampai hari terakhir aku kat maktab,hati rasa berat sangat nak tnggal kawan2..terlalu banyak kenangan manis aku kat sana..n tak lepas juga kenangan pahit yang aku xkan lupakn smpai2 bila,dugaan yang sangat besar d saat dkatnya mnggu spm.(23 november 2011)-aku btul2 diuji dngn khadiran dia-

sebulan d rumah,aku trpilh plak ntok ke plkn..teruja!per yang ada dlm pkiran aku wktu tu,aku nk mnimba sbanyak mna pngalaman yang boleh! pengalaman yang aku tak boleh kutip dari mana2:) seperti jangkaan,aku jadi mcm agk kekok time mnggu pertama kt sana..suasana lain,tak macm kt mktb dulu..kawan2 dri serata tmpat,social life x sama,n yg mnariknya aku dpt rasa dunia yg sebenar..haha..*xder la trok cngt kot!

kat sni,soal disiplin mmg tip top larh..tpi ouke lar,aku xda problem ngn bnda tu..bgos kn..huehue..aku belajar cara nk mnampilkn yg trbaik dalam diri sendri,mnjadi diri sendri bukannya imej..n yang paling bosan bila modul kenegaraan..sriuz x bez..n bnyk lagi lar xtvt yg lain.camping,mnembak,brakit,kayak,flying fox,brkawad,kmbara halangan,dll.. 

yeah,akhirnya 17 mac 2012 aku sbgai wirawati kem plkn rekreasi belia baling,kump 1 siri 9/2012 selamat mngakhiri latihan dengan jayanya..proud to be..sepanjang perjalanan balik,aku da mula rndukan kawan2..segala  hasil pnat lelah aku selama d sana btol2 mmbina diri aku..mungkin aku selama ney,aku selalu merungut bila trpksa brkawad,but tu lar yg mndisiplinkan aku..tak suka masuk kelas kononnya pmbelajarannya mcm kelas tdka,but dlm diam bnda tu jgk larh yg mndidik aku ntok jdi yg trbaek..

n sekarang,aku percaya pengalaman melahirkan diri aku~

"...life is full of challenges.only a person with positive atittude can cope with these challenges and move forward in lifes...we all have problems in life.it is how we react to them that makes the differences..some of us tends to make mountains out of molehills..we overreact and thus feel miserable when we think about our problems..if only we have the right atittude and look solutions to problems and view challenges as opportunities to gain experiences,our problems and challenges will see small.we will then realize that every cloud has silver lining.."

                                                                                                                         -dr.syida-

__________________________________

credit to capital Q,

-jadikan pengalaman itu guru yang terbaik-



0 Coretan Chumill:

Post a Comment